torstai 25. huhtikuuta 2013

Harppaus kesään

Täytetyt herkkusienet ovat aina olleet mulle sellainen kesän grilli-iltojen nautinto, mutta maanantaiaamuna Cittarin muhkeat sienet bongattuani tulin siihen tulokseen, että kyllä niitä voi jo näin keväälläkin popsia. Eli ei muuta kuin sienet, pekonit ja tuorejuusto koriin ja kassalle! Olin tiistaina töissä aivan tuli takapuolen alla, kun oli niin kiire päästä tekemään (ja syömään) näitä.

Täytetyt herkkusienet


8 isoa herkkusientä
1 prk (180 g) yrttituorejuustoa
1 pkt (8 siivua) pekonia

Pyörittele (putsatuista) sienistä jalat irti varovasti ja nostele lakit uunipellille. Hienonna sienten jalat ja sekoita kulhossa tuorejuuston joukkoon.



Jaa täyte lakkeihin. Käytä rohkeasti kaikki, vaikka täyte jääkin reilusti kukkuralle! Pyöräytä jokaisen sienen ympärille pekoni niin, että siivun pää jää sienen alle.


Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia, tai kunnes pekoni näyttää sopivan kypsältä.

Lohkoperunat valmistuivat kätevästi samalla pellillä.
Raikas salaatti kirsikkana kesäisen kokonaisuuden päällä.
Mua vähän harmittaa, ettei meidän ole mahdollista grillailla täällä Jyväskylän kämpillä Mikon kanssa, koska mä kerta kaikkiaan rakastan grilliruokia - pihvejä, vartaita, grillikasviksia... On aina yhtä kutkuttavaa kasata lautaselle sekalainen kokoelma grillin antimia; niihin makuihin tuskin kyllästyy koskaan!

Jokos te olette avanneet grillikauden? Mitkä ovat teidän lempigrilliruokianne?

4 kommenttia:

  1. Voi vitsi et mä oon tyhymä! Oon heittäny sienen jalat huolettomasti bioskaan, kiitti vinkistä et nekin voi syödä! Tai siis, oonha mä tienny et ne voi syödä mut pitäny ihan turhana.
    Mä laitan pekonin lakin ympärille toisinpäin, niinku "vyöksi". Kiva katella miten muut tekee.
    :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo nuo jalat tulee kyllä helposti heitettyä pois! Äiti joskus vinkkasi mulle, että kannattaa pilkkoa ne tuonne täytteen sekaan, ja nyt onkin mukavaa pistää hyvä kiertämään. :-)

      Aika hauska idea, en ookaan koskaan tehnyt noin! Ensi kerralla kokeilen. :-) Kiitoksia vinkistä ja kommentista!

      Poista
  2. Ai että tätä sun blogia ja näitä sun ruokia! :)
    T: Ikinälkäinen Mirkku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii, ikinälkä on varsin ikävä vaiva, kärsin siitä itsekin! ;-D

      Poista

Kysymykset, parannusehdotukset ja kaikenlaiset kommentit ovat aina tervetulleita! :-)